Bron: Creatieve Achievers

Paul Veugen: vermogen, bedrijven en carrière van de softwareprins

De ondernemer Paul Veugen staat beter bekend als de ‘self-made’ miljonair, maar wat heeft hem zo succesvol gemaakt? Op 38-jarige leeftijd had hij drie bedrijven opgezet, maar de weg naar succes verliep niet zonder moeilijkheden. Benieuwd naar zijn carrière, opgezette bedrijven en zijn vermogen? Lees dan snel verder!

Jeugd

Veugen groeide op in Venray, een plaats in Limburg. Wist je dat zijn tweelingzus in de essentie creatiever was? Althans, als het de traditionele definitie van creativiteit betreft. Zij was namelijk al vanaf jonge leeftijd dol op tekenen en schilderen. Paul Veugen daarentegen deelde deze passie niet met haar, maar was wel altijd bezig met het knutselen en bouwen van dingen. Als student studeerde hij Business Communicatie & Digitale Media in Tilburg. Al vanaf vijftienjarige leeftijd werkte hij voor een designbureau, wat zijn interesse in digitale media en communicatie had aangewakkerd. Gedurende zijn studententijd had Veugen al zijn eerste bedrijf opgezet. Dit bedrijf richtte zich op het verzamelen van feedback van website gebruikers, zodat websitebouwers hiervan kunnen leren. Het bedrijf ontstaat eigenlijk haast per ongeluk, wanneer Veugen meedoet aan een Summer School van ABN AMRO als student. Hij won met zijn businessplan toen de oprichters van Funda, Marque Joosten en Marijn Pijnenborg, investeerden in zijn concept. Dit concept, dat zich uitgroeide als bedrijf in 2009, werd uiteindelijk verkocht in 2019 aan SurveyMonkey. 

Bedrijven 

Uiteindelijk stapte hij uit dit bedrijf, omdat Veugen vertelde dat hij toch niet zo’n fan was van het ‘Enterprise Sale’ idee, waarbij je product aan grote bedrijven verkocht wordt. Hierna richtte Veugen een ander bedrijf op, genaamd Human. Human was een all-day fitness app met tracking, wat toentertijd een innoverend concept was. Bovendien had hij veel meer affiniteit met dit concept, omdat hij een groot voorstander was om mensen te stimuleren om minstens dertig minuten per dag te bewegen. Echter, bleek het nog een grote uitdaging te zijn om een fitness tracker als app te bouwen die niet in een paar uur de batterij van je mobiel leegtrekt.

Ultimatum

Het starten van het bedrijf Human kwam eigenlijk voort uit een ultimatum dat zijn destijdse vriendin, inmiddels vrouw, in 2015 geeft. Evi van Splunder was namelijk bevallen van hun eerste kind, waardoor stabiliteit in inkomen steeds belangrijker werd. Hij werd gevraagd om binnen een halfjaar een oplossing te zoeken, zodat hij kon bijdragen aan de kosten voor hun eerste kind. Door het ontwikkelen van de app Human, kreeg hij een prominente plek in de markt. Destijds bestond de Apple Watch nog niet en de Fitbit pas sindskort. Dit zorgde ervoor dat de app in totaal meer dan een miljoen keer werd gedownload, en zelfs Oprah Winfrey was een echte fan. Na het winnen van een Webby Award, werd hij ook gevraagd op nationale televisie door Matthijs van Nieuwkerk. Hij werd gevraagd om aan tafel te schuiven bij de Wereld Draait Door. 

Overname

In 2016 werd dit bedrijf overgenomen door Mapbox, wat ervoor zorgde dat Veugen en zijn team mee verhuisden naar Amerika, namelijk naar San Francisco.  Dit kwam toevallig op zijn pad, omdat Mapbox niet zo zeer geïnteresseerd was in het tracking aspect van de app, maar eerder in de mapping van Human. De app kreeg ook veel publiciteit dankzij een Webby Award, wat de aandacht trok van Mapbox. Veugen en zijn team bleken zich snel thuis te voelen na de overname, en bevestigde dit de match tussen de twee bedrijven. 

Amerika

Veugen vertrok naar Amerika met zijn team en voelde zich al snel thuis in Silicon Valley. Silicon Valley bevindt zich aan de zuidkant van San Francisco. Hier kwamen veel startups en ondernemers bij elkaar met het veel kapitaal. Toch sprak de fixatie op geld en het behalen van zo veel mogelijk winst, ten kosten wat het kost, Veugen minder aan. De ‘American Dream’ naar succes deelde hij weliswaar, maar het liefst ging dit voor hem gepaard met sociale impact. Vandaar dat hij ook een bedrijf opgericht had na Human, waarmee hij DNA-testen ontwikkelde voor ziekenhuizen. Binnen dit bedrijf, genaamd Color, heeft Veugen twee jaar lang met veel plezier gewerkt.

Amsterdam

Tegenwoordig is Veugen weer terugverhuisd naar Amsterdam. Hij is van plan om te investeren in upcoming bedrijven en ze te helpen met (start)kapitaal. Toch staat Veugen zelf ook te popelen om weer een nieuw bedrijf op te zetten. Hij is niet bang om weer vanaf het begin te starten; het beginnen vanaf scratch is juist iets wat zijn hart sneller doet kloppen. Het voelt voor hem als een nieuw avontuur wat hij aan kan gaan. Toch doet hij dit het liefst met een klein team.

Vermogen

Je zult je vast afvragen, wat is het vermogen van deze ‘selfmade’ miljonair? Hij zette in totaal drie bedrijven op, waarvan hij er twee verkocht. Bovendien wil hij investeren in veelbelovende bedrijven, wat ook het benodigde vermogen vraagt. De Quote schat het vermogen van Veugen op 15 miljard euro. Voor zijn eerste bedrijf verkocht hij een klein stukje van het aandelenbelang. Dit bedrijf, genaamd Usabilla, werd uiteindelijk verkocht voor 80 miljoen euro. Sterker nog, er werd op dat moment ook nog eens een lagere waardering gehanteerd. Uiteindelijk waren het dus een paar dure procenten die Veugen verkocht had aan aandelenbelang. De opbrengsten van dit bedrijf heeft hij geïnvesteerd in de ontwikkeling van Human, wat uiteindelijk het geld voor de babykamer zou terugverdienen. 

Belastingen

Wist je dat de selfmade ondernemer zich kenmerkt door veel bescheidenheid? In tegenstelling tot vele andere ondernemers is Veugen een voorstander van meer belasting. Hij beweert namelijk, dat ‘omdat je hard werkt betekent niet per se dat je alles volledig zelf gedaan hebt’. Veugen vertelde over dat hij veel vertrouwen van huis mee had gekregen en dat puur zijn achtergrond, huidskleur en omgeving hem veel hebben geholpen. Al deze factoren hebben bijgedragen tot zijn succes, volgens hem. Daarom is hij van mening dat het te makkelijk is om te zeggen dat succes komt door ‘hard te werken’. Er zijn mensen in Nederland die nog tien keer harder werken dan hij , beweert hij, waardoor hij pleit voor belasting. Niet iedereen heeft namelijk evenveel geluk, wat een verfrissende blik geeft op het leven als ondernemer.

Laatste in: Blog