people sitting on chair in front of computer

Ontwikkel jezelf tot een nog betere leider in de organisatie 

Wat is momenteel jouw favoriete leiderschapsstijl? Kies je voor een aansturend leiderschap, voor een ondersteunend leiderschap of bijvoorbeeld voor een delegerend leiderschap? Een vierde vorm is coachend leiderschap. De laatste jaren wint deze vorm van leidinggeven aan populariteit binnen teams en organisaties. Niet voor niets, daar coachend leidinggeven zowel voor een leider zelf als voor zijn of haar team veel te bieden heeft. Het is een vorm van no nonsense coaching, waarbij je probeert medewerkers in hun kracht te zetten. Niet door te kijken naar de regeltjes uit de theorie, maar juist door een mindset te ontwikkelen bij jezelf en je collega’s. In dit artikel lees je meer over de mogelijkheden die je hebt om je als leidinggevende verder te ontwikkelen binnen een organisatie. 

Werk aan verschillende soft skills als leider 

Als leidinggevende heb je tal van verschillende vaardigheden nodig, die er gezamenlijk voor zorgen dat je prestaties neer weet te zetten met je team. Het helpt je wanneer je deze voornamelijk soft skills periodiek opfrist of verbetert. Wanneer heb je bijvoorbeeld voor het laatst een opleiding gevolgd, waarin de verschillende basis gesprekstechnieken aan bod zijn gekomen? Je wilt je gesprekstechniek als leider aan kunnen passen op de situatie. Op het ene moment heeft een collega hulp nodig, op het andere moment wenst deze een vorm van coaching. Dat lijkt hetzelfde te zijn, maar dat is het niet! Leer jezelf de verschillende gesprekstechnieken aan om collega’s écht verder te kunnen helpen. 

Tip: kijk niet alleen naar de kansen om je vaardigheden te ontwikkelen. Zorg dat je ook je valkuilen kent en onderzoek op welke wijze je kunt voorkomen dat je in deze valkuilen trapt. 

Coachend leiderschap toepassen in jouw organisatie 

Coachend leiderschap is gericht op het zo goed mogelijk benutten van het potentieel van een team. Je kijkt hierbij niet alleen naar het team als geheel, maar ook naar de individuele medewerker. Wat zijn de kerncompetenties of krachten van een individuele medewerker? Op welke wijze kun je deze zo goed mogelijk tot hun recht laten komen? Wenst een collega veel sturing, of excelleert deze wanneer je hem of haar wat vrijer laat? Bij coachend leiderschap kijk je niet alleen naar het benutten van het potentieel. Zorg ook voor het creëren van een omgeving waar respect voor elkaar, samenwerking en een continue verbetering de kernwaarden van zijn. Het helpt je de productiviteit van een team te verbeteren en laat collega’s beter in hun vel zitten. 

Laatste in: Blog