//

Clickbait: betekenis, uitleg en voorbeelden

Clickbait is een term die wordt gebruikt om te verwijzen naar sensationele en misleidende titels of afbeeldingen op het internet. Ze zijn zo ontworpen, dat mensen worden verleid om te klikken. In deze blog gaan we in op de betekenis en geven we een uitleg en voorbeelden over het begrip.

Betekenis en uitleg

Het woord “clickbait” komt van de woorden ‘click’ (klikken) en ‘bait’ (aas), wat betekent dat het ontworpen is om mensen te lokken, omdat ze hebben geklikt.

Stel je voor, je ziet een titel ‘Je gelooft nooit wat deze beroemdheid heeft gedaan!’. Je raakt nieuwsgierig en klikt waarschijnlijk op de link om meer te weten te komen. Maar als je op de link klikt, vind je misschien een flauw verhaal, dat niet echt interessant is als gedacht.

Dit is een voorbeeld van clickbait, omdat de titel bedoeld was om je te verleiden om te klikken, maar het verhaal niet echt de moeite waard was. Clickbait is dus een manier om mensen te lokken naar websites door misleiding. Het doel is het krijgen van meer clicks en dus bezoeken. Het probleem met clickbait is dat het vaak niet echt of misleidend is. Het vertrouwen van mensen in online informatie wordt daarmee geschaad.

Voorbeelden

In de volgende lijst vind je een aantal voorbeelden van vormen van clickbait. Hier geven we wederom een uitleg

  1. Sensationele koppen: Dit zijn koppen die overdreven of sensationele claims bevatten om de aandacht te trekken. Bijvoorbeeld: ‘Deze vrouw verloor 50 kilo in slechts één maand!’. Mensen klikken op de link, omdat ze willen weten hoe het mogelijk is om zoveel gewicht in zo’n korte tijd te verliezen. Vaak zijn de verhalen die volgen niet zo geloofwaardig als de kop doet vermoeden.
  2. Misleidende titels: Deze titels zijn bedoeld om mensen te misleiden en aan te zetten tot klikken. Bijvoorbeeld: ‘Een man vond een oude koffer op zijn zolder en wat erin zat was ongelooflijk!’. Mensen klikken op de link omdat ze willen weten wat er in de koffer zat, maar het resultaat zal in de meeste gevallen teleurstellen.
  3. Vage hints: Dit zijn koppen die een suggestie doen of een vraag stellen zonder antwoord te geven. Bijvoorbeeld: ‘Wat deze vrouw deed zal je versteld doen staan!’. Waarschijnlijk ben je getriggerd om te weten wat er met de vrouw is gebeurd. Echter zal het antwoord niet zo spectaculair zijn als gedacht.
  4. Celebrity nieuws: Dit is nieuws over beroemdheden, dat alleen interessant is omdat het om die celebrity gaat. Bijvoorbeeld: ‘Kim Kardashian gespot zonder make-up – Je gelooft niet hoe ze eruit ziet!’. Zo interessant is het niet als iemand zonder make-up loopt, maar in een keer wel als het gaat om een persoon als Kim Kardashian.
  5. Sensationele afbeeldingen: Dit zijn afbeeldingen die schokkend of provocerend zijn om de aandacht te trekken. Bijvoorbeeld: ‘Een man maakte een foto van een UFO en je zult het niet geloven!’. Omdat het gaat over iets wat voor velen niet eens bestaat, maakt het het artikel interessant. Helaas is het in maar weinig gevallen het geloofwaardig, dan wel duidelijk te zien.

Clickbait v.s. Google

Is clickbait eigenlijk wel zo bruikbaar? Het antwoord wanneer je kijkt naar online marketing: nee.

Google heeft een negatieve houding ten opzichte van clickbait. De zoekmachine streeft ernaar om gebruikers de best mogelijke zoekervaring te bieden. Dat houdt in dat zoekresultaten en advertenties waardevol en relevant moeten zijn voor de gebruiker.

Daarmee geeft Google aan dat clickbait-titels en de inhoud daarvan niet voldoen aan hun kwaliteitsnormen. De titels leiden immers tot een slechte gebruikerservaring en verminderen het vertrouwen in online informatie. Als gevolg hiervan neemt Google daarom maatregelen om clickbait te verminderen. Sites met zulke titels, zullen minder goed vindbaar zijn dan andere titels. Sterker nog, de algoritmes van Google zijn ontworpen om clickbait te herkennen, maar nog beter, te bestraffen. Die ‘straf’, resulteert zich in minder verkeer naar de website, maar ook minder inkomsten voor de adverteerder.

Conclusie

Wil je clickbait gebruiken, doe het dan op zo’n manier dat je jezelf er niet mee benadeelt. Met clickbait wil je je gebruikers naar je website lokken. Helaas (of niet) is dit vaak misleidend en niet zo spectaculair als verwacht. Dus, of je er wel of niet voor valt, is aan jou. Soms levert je het wat op, maar ook vaak genoeg niet. Bedenk zelf waar je je goed aan doet.

Laatste in: Blog